ទស្សនៈវិជ្ជាច្បាប់ព្រះពុទ្ធសាសនាក្នុងបដិច្ចសមុប្បាទធម៌
ក្នុងទ្រឹស្តីព្រះពុទ្ធសាសនាមានទ្រឹស្តីជាច្រើនដែលបានសម្តែងទាក់ទងទៅ
នឹងសេចក្តីសុខរបស់មនុស្ស លោកទំាងមូលជាពិសេសទស្សនវិជ្ជាពុទ្ធសាសនាដែលទាក់ទងទៅនឹងច្បាប់
។ នៅក្នុងនោះទស្សនវិជ្ជាពុទ្ធ សាសនាបដិច្ចសមុប្បាទ
ដែលជាទ្រឹស្តីមួយដែលសម្តែងពីហេតុផលឲ្យយើងបានសិក្សាពិចារណារក ដើម ហេតុនៃការកើត
និងការស្លាប់ វិលវល់ក្នុងវាលវដ្តសង្សារមិនចេះចប់មិនចេះហើយ។
១.ទ្រឹស្តីបដិច្ចសមុប្បាទធម៌ គឺជាទ្រឹស្តីភ្ជាប់ហេតុទៅនិងផល។អ្វីៗដែលកើតមានឡើង គឺជាផល
នៃហេតុខាងដើម។
.
ទ្រឹស្តីបដិច្ចសមុប្បាទធម៌បានបញ្ជាក់ថាៈ
Ø បើនេះមាននោះក៏មាន
Ø បើនេះគ្មាននោះក៏គ្មាន
Ø បើនេះរលត់នោះក៏រលត់។ល។
ដូច្នេះនេះតាមលទ្ធិពុទ្ធសាសនាពុំមានសភាវៈណាមួយកើតឡើងដាច់តែឯងដោយគ្មានហេតុបច្ច័យទាក់ទងគ្មាឬពឹងពាក់គ្នានោះទេ។ចំពោះដំណើរកើតស្លាប់នៃមនុស្សទ្រឹស្តីបដិច្ចសមុប្បាទបានលើយកការទាក់ទងគ្នារវាងបុព្វហេតុទាំង១២
។ មរណៈនាំឲ្យកើតមានបរិទេវៈ(Lamentation)ស្រែកតំអូញសោក
សង្រេងទុក្ខ
ទោមស្សលំបាក់វេទនា។ល។បើធាតុណាកើតឡើងធាតុឯទៀតៗក៏កើតឡើងបន្តបន្ទាប់គ្នាដូចជាអវិជ្ជាកាលបើកើតមានហើយអវិជ្ជានោះនាំឲ្យកើតសង្ខារឯសង្ខារនាំឲ្យកើតវិញ្ញាណតទៅទៀតហូរហែរហូតដល់នាំឲ្យមានជរាមានមរណៈ
។
ផ្ទុយទៅវិញបើអវិជ្ជារលត់សង្ខារក៏រលត់តៗគ្នាលុះត្រាតែអស់រលឹងដែលហៅថា និរោធៈ
ពោល គឺការជ្រះស្រឡះការរលត់រលាយអស់នូវឬសគល់នៃការកើតស្លាប់ឬនៃទុក្ខនេះឯង។ ទំនាក់ទំនងគ្នា បែបនេះមានសភាពដូចច្រវាក់ដែលប្រទាក់គ្នាជាកម្រង (Chain of Casual Connection ) ឬជារង្វង់មូល
ពុំមានចុងមានដើមហើយដែលមានចលនាវិលចុះវិលឡើងមិនចេះចប់ដែលឲ្យឈ្មោះថាកងនៃវត្ថុសង្សារ។
២.ដូចម្តេចហៅថាបដិច្ចសមុប្បាទធម៌?
គោលការណ៍សំខាន់របស់បដិច្ចសមុប្បាទធម៌
(Interele penclent ) គឺជាការភ្ជាប់ហេតុទៅ នឹង ផល និយាយអំពីដំណើរនៃច្បាប់ធម្មជាតិដែលប្រព្រឹត្តទៅរបស់ចក្រវាឡឬវដ្តៈ
។ លោកៈធាតុទាំងអស់ត្រូវមាន ដំណើរមួយស្របគ្នាតាមការវិភាគរបស់វដ្តៈដែលរុញច្រានលោកនេះឲ្យមានភាពទំនាក់ទំនងគ្នាទៅវិញទៅមក មានហេតុផលច្បាស់លាស់ដែលគេពុំអាចខ្វះបានក្នុងការយកមកប្រើធ្វើជាប្រភពនៃបញ្ញាត្តិ។
ក.អត្ថន័យនៃបដិច្ចសមុប្បាទធម៌(Meening of Interele penclent )
តាមភាសាបាលីបដិច្ចសមុប្បាទធម៌«បដិច្ចនិងសមុប្បាទៈ “បដិច្ច”ប្រែថាអាស្រ័យដោយ (By
reason of ) សមុប្បាទៈប្រែថាការកើតឡើងព្រម (Origination , Arising, រួបរូមស័ព្ទទាំង ពីរមក ប្រែថាការ កើត ឡើង អាស្រ័យគ្នា (ធម៌កើតឡើងអាស្រ័យហេតុនិងផលមានជាអាទិ៍។
បដិច្ចសមុប្បាទធម៌ៈបង្ហាញនូវទ្រឹស្តីហេតុនិងផលសសហេតុកតានៃពុទ្ធសាសនា
។ ដូចដែលស័ព្ទ ខាងលើបានបង្ហាញហេតុនិងផលគឺជាឪវាទ
ដែលស្តីអំពីរបៀបយ៉ាងណាដែលរឿងរ៉ាវឬបញ្ញាអ្វីមួយកើតឡើង បណ្តាលឲ្យមានឡើងបង្កហេតុកើតហេតុជាដើម
។ លក្ខណៈទូទៅនៃធម្មជាតិឬធម្មតាដែលបង្ហាញរបៀប យ៉ាងណាដែលអ្វីៗកើតឡើងនោះហៅថាបដិច្ចសមុប្បាទដែលមកពីពាក្យ(បដិច្ច+សម+ឧប្បាទ) មានន័យថា
អ្វីៗកើតឡើងដោយសារហេតុនិងបច្ច័យ។ពាក្យបដិច្ចសមុប្បាទនេះគឺពន្យល់នូវការវិវត្តន៏ទៅនៃហេតុនិងបច្ច័យរបស់ធម្មជាតិដែលធ្វើសកម្មភាពក្នុងលោកទាំងនេះផ្សេងៗដោយឡែកពីគ្នា។
និយាយជាទូទៅគឺមាននូវទ្រឹស្តីហេតុនិងផលសំខាន់ៗ៤ប្រភេទនៅក្នុងជំនាន់ពុទ្ធសម័យក្នុងប្រទេសឥណ្ឌា
ប្រភេទទី១សយំកតំមានន័យថាហេតុកើតឯងហេតុកើតឯងនេះមានន័យទៀតថាអ្វីៗកើតឡើងដោយសារឯងអាត្ម័នឬអត្ត។
ប្រភេទទី២បរំកតំមានន័យថា «អ្វីៗគ្រប់យ៉ាងនបណ្តាលមកពីហេតុខាងក្រៅឬហេតុដទៃ» ដោយ
ប្រកាន់នូវជំហរថាអ្វីៗបណ្តាលមកពីឥទ្ធិពលឬបហិទ្ធិឬទ្ធិខាងក្រៅឬភ្នាក់ងារខាងក្រៅ។ឥទ្ធិពលឬមហិទ្ធិឬទ្ធិឬមួយក៏ភ្នាក់ងារខាងក្រៅនេះអាចជាទេវៈអាទិទេពវាសនាសំណាងនេះគឺជាហេតុវាទដ៏ពេញនិយមដែលមាននៅក្នុងសម័យកាលនោះ។
ប្រភេទទី៣សយំកតញ្ញបរំកតញ្ចមានន័យថាហេតុកើតឡើងឯងនិងហេតុខាងក្រៅ។ទ្រឹស្តីហេតុវាទនេះក៏ពេញនិយមណាស់ដែរហើយអ្នកដែលបូកបញ្ចូលនូវទ្រឹស្តីទាំងពីរខាងលើនេះចូលគ្នារួចបង្កើតនូវទ្រឹស្តីមួយនេះឡើងជាពិសេសគឺជិនមហាវិរៈដែលជាមេសាសនាដ៏ល្បីល្បាញមួយរូបនៅក្នុងសម័យកាលនោះ
ប្រភេទទី៤នៅពេលដែលនិយាយទស្សនៈវិជ្ជាទាំងនេះទទួលស្គាល់នូវហេតុនេះខ្លះគឺមានអ្នកដទៃផ្សេងទៀតបដិសេធនូវចលនានៃហេតុពួកគេគាំទ្រាំថាអ្វីៗគ្រប់យ៉ាងកើតឡើងគឺដោយសារ «ចៃដន្យយទិច្ចាវាទ» ឬក៏ដោយសារ» គ្មានហេតុគ្មានបច្ច័យអហេតុអប្បច្ចយាឬក៏ «គ្មានការអាស្រ័យលើ ហេតុអ្វីទាំងអស់អធិច្ចសមុប្បន្នា។
ទាំងនេះគឺជាទ្រឹស្តីហេតុនិងផលដែលត្រូវបានទទួលស្គាល់ដោយប្រពៃណីនៅក្នុងជំនាន់នោះ។
ព្រះពុទ្ធពិចារណាយ៉ាងល្អិតល្អន់នូវទ្រឹស្តីទាំងនោះហើយសែងយល់ឃើញថាទ្រឹស្តីទាំងនោះ
គឺវាខុសវាប្រាស ចាកពីការណ៏ពិត ។ នូវលក្ខណៈធម្មជាតិនេះបានធ្វើឲ្យព្រះអង្គជ្រាបថាអ្វីៗគ្រប់យ៉ាងកើតឡើ់ង
គឺអាស្រ័យ លើហេតុនិងបច្ច័យរបស់វា។
ព្រះអង្គទ្រង់ប្រមើលមើលឃើ់ញថាអ្វីៗកើតឡើងដោយសារចលនាហេតុនិងបច្ច័យហើយនោះ
គឺជា លក្ខណៈទូទៅនៃធម្មជាតិ ។ ដូច្នេះហើយបានជាព្រះពុទ្ធទ្រង់សំដែងអំពីការយល់ដឹងនូវគោលការណ៏ហេតុ
និងផលនេះរួចហើយព្រះអង្គក៏សំដែងតទៅទៀតថាចក្ខុកើតឡើងហើយញាណកើតលឡើងហើយបញ្ញាកើតឡើងហើយវិជ្ជាកើតឡើងហើយពន្លឺកើតឡើងហើយបុពេ្វអននុស្សតេសុចមេ្មសុ ចក្ខុំឧទបាទិញាណំឧទបាទិ បញ្ញាឧទបាទិវិជ្ជាឧទបាទិអណេកោឧទបាទិ
។ ព្រះពុទ្ធទ្រង់រកឃើញនូវដំណើរពិតនៃធម្មជាតិនេះ
ព្រះអង្គ មានបំណងពន្យល់ផ្សព្វផ្សាយដល់មនុស្សទូទៅឲ្យបានទូលំទូលាយសម្រាប់គោលបំណងនេះព្រះអង្គត្រូវដាក់ទ្រឹស្តីនេះចូលជាពាក្យ«វចនៈ» ដើម្បីធ្វើការពន្យល់បកស្រាយឲ្យងាយយល់ឆាប់ចាប់បាន
។ ព្រះអង្គ ទ្រង់សំដែងថា «ឥមស្មឹ សតិឥទំហោតិឥមស្សឧប្បាទឥទំឧប្បជ្ចតិឥមស្មឹអសតិឥសតិឥទំន ហោតិឥមស្ស និរោធឥទំនិរុជ្ឈតិ។ប្រសិនបើនេះមាននោះក៏មានប្រសិនបើនេះកើតនោះក៏កើតប្រសិនបើនេះគ្មាននោះក៏គ្មានប្រសិនបើនេះបញ្ចាប់នោះក៏បញ្ចប់។
នេះគឺជាទ្រឹស្តីទូទៅ
នៃបដិច្ចសមុប្បាទធម៌ដែលនិយាយអំពីការកើតឡើងនិងរលត់ទៅនៃធម្មជាតិ។ ដូច្នេះព្រះធម៌នេះបដិសោធចោលនូវទ្រឹស្តីឬទិដ្ឋិដែលថាអ្វីៗគ្រប់យ៉ាង
គឺអមតៈមិនប្រែប្រួលមិនផ្លាស់ប្តួរឬក៏ អាត្ន័នដែលជាសស្សតទិដ្ឋិហើយម្យ៉ាងទៀតក៏បដិសេធចោលនូវឧច្ឆេទទិដ្ឋិដែលនិយាយអំពីដំណើរការកើតឡើងនិងការរលត់ទៅវិញក្នុងន័យកំពុងតែបន្តឬវិវត្តទៅមុខ។ដំណើរនេះគឺព្រះអង្គបានបញ្ជាក់យ៉ាងច្បាស់នៅក្នុងព្រះសូត្រដូចជាកច្ចានគោត្រសូត្រជាដើម
។ នៅក្នុងសូត្រនេះព្រះអង្គទ្រង់មានពុទ្ធដីកាទៅកាន់ព្រះ កច្ចានគោត្រថា«ម្មាលកច្ចានៈសត្វលោកនេះច្រើនកែអាស្រ័យនូវចំណែកពីរយ៉ងគឺ
ៈ
១. អត្ថិភាពសស្សតទិដ្ឋិ
២.នត្ថិភាពឧច្ឆេទទិដ្ឋិ។
នត្ថិភាពនៅក្នុងលោក រមែងមិនមានដល់បុគ្គលឃើញនូវហេតុជាទីកើតនែលោកដោយប្រាជ្ញាដ៏
ប្រពៃ តាមពិតឡើយ។
អត្ថិភាពក្នុងលោកនេះរមែងមិនមានដល់បុគ្គលដែលឃើញនូវទីរលត់
នៃលោកដោយប្រាជ្ញាដ៏ប្រពៃ តាមពិតឡើយ។ សត្វលោកនេះច្រើនតែជាប់ជំពាក់ដោយឧបាយឧបាទាន និងសេចក្តីប្រកាន់មាំចំណែកឯ
ខាងអរិយសាវកនេះ រមែងមិនចូលទៅដល់មិនប្រកៀកប្រកាន់មិនអធិដ្ឋានូវសេចក្តីប្រកាន់មាំនូវឧបាយ
និង ឧបាទាននូវការតាំងទុក្ខនៃចិត្តនូវសេចក្តីប្រកាន់មាំនិងអនុសយក្កិលេសនោះ។ថាខ្លួនរបស់អញដូច្នេះឡើយ។
ឧបាទានក្ខន្ធទុក្ខកាលកើតក៏កើតឡើងឧបាទានក្ខន្ធទុក្ខកាលរលត់ក៏រលត់ទៅព្រោះហេតុនោះទើបអរិយសាវ័កមិនសង្ស័យមិនងឿងឆ្ងល់ឡើយ
។ ញាណរបស់អរិយសាវ័ករមែងនៅក្នុងឧបាទានក្ខន្ធទុក្ខនោះ ដោយមិនបាច់ជឿពាក្យបុគ្គលដទៃឡើយ។
ឪវាទនេះគឺមានសារៈសំខាន់ណាស់ព្រះពុទ្ធទ្រង់មានពុទ្ធដីកាយ៉ាងច្បាស់ថាព្រះអង្គ
ទ្រង់លៈបង់ចោល នូវអន្ត ធម៌គឺធម៌ជាផ្លូវទាំងឡាយពីរយ៉ាងហើយទ្រង់សំដែងនូវផ្លូវកណ្តាល។
ទេ្វអនេ្តអនុបគមតថាកតោមជ្ឈេនធម្មំទេសេតិ។ការសំដែងដោយផ្លូវកណ្តាលនេះគឺសំដែងអំពីបដិច្ចសមុប្បាទដែលទាក់ទងទៅនឹងអ្វីទាំងឡាយក្នុងធម្មជាតិ
។ ដូច្នេះនេះគឺជាទស្សនៈវិជ្ជាដ៏សំខាន់«ព្រះធម៌របស់ ព្រះពុទ្ធអ៊ីចឹងគឺវាមាននូវមជ្ឈិមទស្សនៈវិជ្ជា «បដិច្ចសមុប្បាទធម៌និងមាននូវមជ្ឈិមបដិបត្តិ «មជ្ឈិមាបដិបទា »។
បដិច្ចសមុប្បាទធម៌នេះដើរតួដ៏សំខាន់នៅក្នុងទស្សនវិជ្ជារបស់ព្រះពុទ្ធដោយសារមជ្ឈិមទេសនានេះ
គឺ
ជាឬសគល់នៃពាក្យប្រៀបប្រដៅទាំងឡាយ ។
ព្រះធម៌នេះគឺជារបៀបនៃការបង្ហាញបន្យល់ពីអនិច្ចតាធម៌
តាមបែបទស្សនវិជ្ជា ។
នេះជាគោលជំហរដ៏សំខាន់នៃបដិច្ចសមុប្បាទធម៌ដែលមិនទទួលស្គាល់នូវអ្វីៗទាំង
ឡាយថាជាលក្ខណៈឯករាជ្យសារធាតុឯកឯងដោយមិនអាស្រ័យទៅលើហេតុនិងបច្ច័យដទៃផ្សេងទៀត
។សេចក្តីពន្យល់ថាហេតុអ្វីបានថាបដិច្ចសមុប្បាទធម៌ដែលទាក់ទងទៅ
នឹងសេចក្តីទុក្ខជាកត្តាសំខាន់បំផុតនៅក្នុងទស្សនវិជ្ជាពុទ្ធសាសនា ។
សារៈសំខាន់នោះគឺថាពុទ្ធបរិស័ទទាំងឡាយច្រើនតែគិតលំអៀងថាបដិច្ច
សមុប្បាទធម៌គឺជាធម៌ដែលពន្យល់អំពីការកើតឡើងនៃកងទុក្ខ
។
ទស្សនៈនេះគឺមិនដូច្នោះឡើយនេះគ្រាន់
តែជាទម្រង់បែបបទឬច្បាប់ជាក់លាក់នៃរួមបន្តនៃបដិច្ចសមុប្បាទធម៌ដែលមានជាអាថ៍ឥមស្មឹសតិឥទំហោតិប៉ុណ្តោៈ ។
ការសំដែងពន្យល់របស់របស់ព្រះ
ពុទ្ធអំពីការកើតឡើងនៃទុក្ខនៅក្នុងលក្ខណៈនេះគឺជាការឆ្លះបញ្ចំាង
ថ្មីមួយនៃសេចក្តីទុក្ខជាធម្មតាសាសនាមួយចំនួនប្រកាន់នូវទស្សនៈឬជំនឿ
ថាសេចក្តីរបស់មនុស្ស
លោកគឺ
លទ្ធផលបានធ្វើឲ្យកន្លងឬប្រព្រឹត្តល្មើសទៅនឹងបទបញ្ញាត្តដាក់ទោសឬទណ្ឌកម្មធ្វើឡើងដោយអាទិ
ទេពចំពោះអ្នកធ្វើខុស។
អត្តនាវកតំបាបំអត្តនាសង្គិលិស្សតិអត្តនាកតំបាបំអត្តនាវវិសុជ្ឈតិ។
សុទ្ធិអសុទ្ធិបច្ចត្តំនាញេ្ញអញ្ញំវិសោធយេ
។ បុគ្គលធ្វើបាបដោខ្លូនឯងរមែងសៅហ្មងដោយខ្លួនឯងបុគ្គល
មិនធ្វើបាបដោយខ្លួនឯងបុគ្គលនឹងបរិសុទ្ធដោយខ្លួនឯង ។ សេចក្តីបរិសុទ្ធនិងសេចក្តីមិនបរិសុទ្ធអាស្រ័យ
លើបុគ្គល ខ្លួនឯងគ្មានបុគ្គលណាញុំាងអ្នកដទៃឲ្យបរិសុទ្ធបានឡើយ ។ ដូច្នេះបដិច្ចសមុប្បាទធម៌
ពន្យល់ថា ទុក្ខត្រូវបានបង្កើតឡើងដោយបុគ្គលខ្លួនឯងចេញពីសេចក្តីទុក្ខនេះគ្មានបុគ្គលម្មាក់ឬអាទិទេពអាចជួយសង្រ្គោះ
បុគ្គលឲ្យរួចចាកពីសេចក្តីទុក្ខនេះបានឡើយ។
២. បដិច្ចសមុប្បាទធម៌១២
Ø
សង្ខារទាំងឡាយកើតមានព្រោះបច្ច័យគឺអវិជ្ជា
Ø
វិញ្ញាណ កើតមានព្រោះបច្ច័យគឺសង្ខារ
Ø
នាមនិងរូប កើតមានព្រោះបច្ច័យគឺវិញ្ញាណ
Ø
អាយតនៈ៦ កើតមានព្រោះបច្ច័យគឺនាមនិងរុប
Ø
សម្ផស្សៈ កើតមានព្រោះបច្ច័យគឺអាយតនៈ៦
Ø
វេទនា កើតមានព្រោះបច្ច័យគឺសម្ផស្ស
Ø
តណ្ហា កើតមានព្រោះបច្ច័យ គឺវេទនា
Ø
ឧបាទាន កើតមានព្រោះបច្ច័យគឺតណ្ហា
Ø
ភព កើតមានព្រោះបច្ច័យគឺឧបាទាន
Ø
ជាតិ កើតមានព្រោះបច្ច័យគឺភព
Ø
ជរានិងមរណៈកើតមានព្រោះបច្ច័យគឺជាតិ។
សេចក្តីសោកសេចក្តីខ្សឹកខ្សួលសេចក្តីព្រួយបារម្ភសេចក្តីតូចចិត្ត និងសេចក្តីសង្រ្អៀតចង្អល់
ទាំងឡាយក៏រមែងកើតមានព្រោះជាតិជាដែរបច្ច័យដែរ ។ ការរលត់ទៅនៃសង្ខារព្រោះរលត់ដោយអរិយមគ្គ
ឥតមានសេសសល់នៃអវិជ្ជាគឺៈ
v
ការរលត់ទៅនៃ វិញ្ញាណ ព្រោះរលត់ទៅនៃសង្ខារ
v
ការរលត់ទៅនៃ នាមនិងរូប ព្រោះរលត់ទៅនៃវិញ្ញាណ
v
ការរលត់ទៅនៃ អាយតនៈ៦ ព្រោះរលត់ទៅនៃនាមនិងរូប
v
ការរលត់ទៅនៃ សម្ផស្ស ព្រោះរលត់ទៅនៃអាយតនៈ៦
v
ការរលត់ទៅនៃ វេទនា ព្រោះរលត់ទៅនៃសម្ផស្ស
v
ការរលត់ទៅនែ តណ្ហា ព្រោះរលត់ទៅនៃវេទនា
v
ការរលត់ទៅនៃ ឧបាទាន ព្រោះរលត់ទៅនៃតណ្ហា
v
ការរលត់ទៅនៃ ភព ព្រោះរលត់ទៅនៃឧបាទាន
v
ការរលត់ទៅនៃ ជាតិ ព្រោះរលត់ទៅនៃភព
v
ការរលត់ទៅនៃ ជរានិងមរណៈព្រោះរលត់ទៅនៃជាតិ។
សេចក្តីសោកសេចក្តីខ្សឹបខ្សួលសេចក្តីព្រួយបារម្ភសេចក្តីតូចចិត្តសេចក្តីចង្អៀតចង្អលទាំងឡាយ
ក៏រមែ
ងរលត់ទៅនៃជាតិនេះដែរការរលត់ទៅនៃកងទុក្ខទាំងអស់នេះមានដោយប្រការដូច្នេះ។
បដិច្ចសមុប្បាទ គឺជាធម៌កើតឡើងអាស្រ័យដែនមានប្រភពកើតឡើងព្រមហើយផលក៏កើតឡើងព្រមឬថាធម៌នេះកើតឡើងអាស្រ័យមានបច្ច័យជាដែនជាប្រភពទើបកើតឡើងបាន។
សង្ខារធម៌ដែលកើតឡើងនោះ
គឺនៅត្រង់ប្រុងធ្វើឬតាក់តែងអាស្រ័យមានចេតនាជាកុសលជាដែនជាប្រភពឬថាសង្ខារធម៌ប្រុងធ្វើតាក់តែងកើតមានឡើង
ព្រោះអាស្រ័យមានអវិជ្ជា គឺសេចក្តីមិនដឹងឬមោហោសេចក្តីល្ងង់វង្វេងមិនដឹងក្នុងសច្ចៈ៤ជាហេតុ។
សង្ខារកើតមានបានជាបច្ច័យនំាឲ្យវិញ្ញាណមកតាំងនៅកុសលចេតនា
និងអកុសលចេតនាជាប្រភព ជាដែនកើតរបស់សង្ខារធម៌ដែលតាំងនៅត្រង់ភពមានមហាភូតរូប៤គឺៈ
១. អាកាសធាតុៈក៏តាក់តែងឡើងបានជាបច្ច័យនាំឲ្យនាមរូបកើតឡើង។
២. នាមរូបៈកាលបើកើតមានរមែងជាបច្ច័យនាំឲ្យសឡាយតនៈកើតមាន។
៣.អាយតនៈ៦ ជាលំនៅរបស់អារម្មណ៏ជាទីដែលចិត្តតោងយកអារម្មណ៏កាលបើអាយតនៈកើតមានបានជាបច្ច័យនាំឲ្យផស្សៈរមែងកើតមាន
។ ព្រោះអាយតនៈតាក់តែងកើតឡើងពីមហាភូតរូប៤ពីអាកាសធាតុដែលនៅជាមួយគ្នារមែងមានការប៉ះផ្ទប់ហើយការប៉ះផ្ទប់នេះក៏ចាត់ទុកជាអារម្មណ៏មួយដែរ
។ ដូច្នេះកាលបើមានផស្សៈនៅត្រង់អាយតនៈណាជាបច្ច័យនាំឲ្យវេទនាកើតឡើងនៅត្រង់អាយតនៈនោះ
។ វេទនាជាធម្មជាតិដឹងឬសោយរសរបស់អារម្មណ៏កាលបើវេទនាកើតឡើងជាបច្ច័យនាំឲ្យតណ្ហាកើតមាន
គឺសេចក្តីប្រាថ្នាចំពោះរស់របស់អារម្មណ៏កាលបើចិត្តប្រាថ្នាពោលគឺតណ្ហាកើតមានជាបច្ច័យនាំឲ្យឧបាទាន
គឺចូលទៅកាន់យកប្រកាន់មាំចំពោះអារម្មណ៏ក៏កើតមានសេចក្តីលោភៈកើតឡើងរមែងញុំងបុគ្គលឲ្យជាប់ជំពាក់ចំពោះអារម្មណ៏នោះ
។ ឯការកាន់យកប្រកាន់មាំនោះគឺកាន់យកវត្ថុសត្វបុគ្គលដែលមាននៅក្នុងភពនោះ ៗជាបច្ច័យនាំឲ្យភពកើតមានឡើងបានដល់កម្មភព១ឧប្បត្តិភព១បានជាបច្ច័យនាំឲ្យជាតិកំណើត៤ក៏កើតមានឡើង។
ឯជរាមរណៈកើតសេចក្តីក្រៀមស្ងួតចិត្តសេចក្តីខ្សឹបខ្សួលសេចក្តីទោមនស្សតែងមានព្រមតែង
កើតព្រមព្រោះអាស្រ័យហេតុយ៉ាងនោះ
។ ឃើញថាបដិច្ចសមុប្បាទធម៌ក៏មិននៅក្រៅអំពីរូបធម៌នាមធម៌នេះដែរទាំងនេះ
គឺជាពន្លឺសំរាប់ការចំរើនវិបស្សនាភាវនាគោលដៅគឺបង្កើតវិបស្សនាបញ្ញាដើម្បីរំលត់អវិជ្ជាដែលជាប្ញ
សគល់នៃទុក្ខ។
៣. ការចែកបដិច្ចសមុប្បាទជាវដ្ដៈ
បដិច្ចសមុប្បាទត្រូវបានចែកជាវដ្ដៈមាន៣ចំណែកគឺះ
១. កម្មវដ្ដៈបានដល់សង្ខារ «កម្ម» និងកម្មភព
២. វិបាកវដ្ដៈបានដល់វិញ្ញាណ. នាមរូប. សឡាយតនៈផស្ស. វេទនា។
៣. កិលេសវដ្ដៈបានដល់អវិជ្ជាតណ្ហានិងឧបាទានកម្មវដ្ដ វិបាកវដ្តកិលេសវដ្ត។
១. កម្មវដ្ដៈ (Cyclical Kamma
) គឺដំណើររបស់កម្មដែលមានការតាក់តែងឡើងនូវចេតនាប្រព្រឹត្តទៅមិនចេះអស់មិនចេះហើយ។ពាក្យថាចេតនា (Intention ) សំដៅយកឆន្ទៈមនុស្សប្រាថ្នាធ្វើនេះធ្វើនោះ
ឬ
អនុវត្តន៏យ៉ាងនេះយ៉ាងនោះមិនចេះចប់ហើយជាសភាវៈធម្មជាតិកើតមានចំពោះមនុស្សគ្រប់វ័យគ្រប់ភេទនិងគ្រប់ជាតិសាសន៏។
នៅក្នុងដំណើររបស់វដ្តៈនេះទៀតសោតបានរុញច្រានទៅនូវចេតនាពីរយ៉ាងទៀតគឺចេតនាល្អនិងចេតនាអាក្រក់។. ចេតនាល្អនឹងផ្តល់ផលល្អ (Good consequence )ចំណែកចេតនាអាក្រក់នឹងផ្តល់ផលអាក្រក់ (Bad consequence) ។
ដូច្នេះនីតិកម្មនៃបទបញ្ញាតិ្តនានាសម្រាប់ឲ្យមនុស្សតាំងនៅក្នុងកន្លង
នៃចេតនាហើយបទបញ្ញតិ្ត
ទាំងនោះតម្រង់ឲ្យដើរតាមកម្មណាឬអំពើណាដែលមនុស្សអាចរស់នៅសុខសាន្តជាមួយគ្នាបាន។
២. វិបាកវដ្តៈ (Cyclical Consequence) គឺជាផលរបស់កម្មឬជាផលនៃអំពើដែលបានប្រព្រឹត្តកន្លងមក។
ពាក្យថាផលមានន័យថា «ជាទីបំផុត» គឺជាទីបំផុតនៃកម្មដែលត្រូវបញេ្ចញក៏សម្រេចបាននូវផលហើយផលនោះឯងត្រូវកំណត់ដោយភាវៈ៥ប្រភេទគឺៈ
១វិញ្ញាណ (Consciences) បានដល់ការដឹងគឺការដឹងតាមភ្នែកហៅថាចក្ខុវិញ្ញាណ។
v ការដឹងតាមត្រចៀក ហៅថា សោតវិញ្ញាណ
v ការដឹងតាមច្រមុះ ហៅថា ឃានវិញ្ញាណ
v ការដឹងតាមអណ្តាត ហៅថា ជីវ្ហាវិញ្ញាណ
v ការដឹងតាមផ្លូវកាយ ហៅថា កាយវិញ្ញាណ
v ការដឹងតាមផ្លូវចិត្ត ហៅថា មនោវិញ្ញាណ។
កាលណាផលល្អកើតឡើការដឹងនោះរមែងប្រព្រឹត្តទៅជាសុខប៉ុនែ្តប្រសិនបើផលអាក្រក់កើតឡើងការដឹងនោះរមែងប្រព្រឹត្តទៅជាទុក្ខ។ដូចជីវិតរស់នៅរបស់មនុស្សកាលបើមនុស្សរស់នៅក្នុងសង្គមមានច្បាប់ទម្លាប់ល្អមនុស្សគ្រប់គ្នាប្រតិបត្តិតាមច្បាប់ផលនៃសង្គមក៏កើតឡើងមានសណ្តាប់ធ្នាប់ល្អចិត្តរបស់មនុស្សរមែងដឹងច្បាស់ថាខ្លួនរស់នៅមានសេចក្តីទុក្ខដូច្នេះឯង។
២. នាមរូប (Mind and
Matter) សំដៅដល់ជីវិតរបស់មនុស្សដែលអាស្រ័យដោយជីវៈ(Life) និងសរីរៈ (Body)។សភាវៈនៃជីវៈគឺជានាមដែលទទួលនូវការដឹងមានន័យថាជាភាវៈដឹងចំណែក
ឯសរីរៈគឺជារូបដែលជាភាវៈ
ពុំដឹង។ធម្មជាតិពីរយ៉ាងនេះរស់នៅអាស្រ័យគ្នាសភាពទុកលំបាកឬសុខសាន្តរបស់រូបឬសរីរៈគឺនាមជាអ្នក
ទទួលដឹងនូវ
សភាពជាទុក្ខលំបាកនិងសុខសាន្តនោះៗចំណែកសភាពទោមនស្សសោមនស្សកើតចេញពីនាមក៏អាស្រ័យ
រូបផងដែរទើបសភាពដូចេ្ចះ (ទោមនស្សសោមនស្ស) អាចប្រព្រឹត្តទៅបាន។
៣. សឡាយតនៈ(Matter six bases ) ជាវត្ថុទាំង៦ដែលកើតឡើងអាស្រ័យនៃសរីរៈនេះហើយវាគឺភ្នែកត្រចៀក. ច្រមុះ. អណ្តាត . កាយ. ចិត្តប្រព្រឹត្តទៅ
គ្រប់ឥរិយាបថទាំងអស់របស់មនុស្ស។ព្រោះហេតុនោះហើយទើបត្រូវ
មានច្បាប់ដើម្បីបញ្ញាតិ្តតាំងឡើងទុកសម្រាប់ប្រើ់បា្រស់វាឲ្យស្របតាមឆន្ទះនៃមនសុ្សគ្រប់គ្នាចង់បានគឺជាផលប្រយោជន៍នៃសេចក្តីសុខសាន្តទាំងអស់គ្នា៕
៤ផស្សះ(Contact)ជាផលទទួលពីធម្មជាតិក្នុងការទ្ទួលភ្ជាប់ពីសរីរះមកជីវះ ការកើតឡើងរបស់ផស្សអា
ស្រ័យដោយការប្រជុំនូវភាវះ៣ទៀតគឺ សឡាយតនះ វិញ្ញាណ និងវេទនា ។
៥ វេទនា (feeling) គឺជាធម្មជាតិទទួលដឹង
ទទួលដឹងនូវអារម្មណ៍គឺរស់នៅក្នុងលោកនែការឃើញ
ការដឹង ឭការដឹងក្លិន ការដឹងរស
ការសភាពក្តៅត្រជាក់ដែលបា្រកដឡើងក្នុ្ងជីវិតរស់នៅប្រចាំថ្ងែ។
ដូច្នេះ
វិបាកវដ្តះ គឺជាដំណើរប្រព្រឹត្តទៅរបស់ធម៌ដែលជាផលរបស់កម្មមានវិញ្ញាណ នាមរូប សឡាយ
តនះ ផស្សះ វេទនា
អាស្រ័យនៅសម្ព័ន្ធគ្នាក្នុងសភាពជាផល នឹងអាចជាការជាប់ជំពាក់របស់ចិត្ត អាចប្រព្រឹត្ត
កម្មល្អ កម្មអាក្រក់បានទៀតទើបជាហេតុដែលធ្វើឲ្យចិត្តសៅហ្មងកើតឡើងដែលហៅថាកិលេស
។
៣ កិលេសវដ្តះ (Cyclical defilements) គឺជាសភាពសៅហ្មងនែចិត្តដែលប្រព្រឹត្តទៅដោយដំណើរ
វិវត្តក្នុងសេចក្តីមិនដឹងបា្រថ្នា
និងប្រកាន់ជាប់ចិត្ត (អវិជ្ជា តណា្ហ និងឧបាទាន) ។
១អវិជ្ជាសំដៅដល់សភាពមិនដឹងក្នុងសច្ចះទាំងពីរគឺ
បញ្ញត្តសច្ចះ និងបរមត្ថះ(Truth Notificational andTruthMetaphysice)ការមិនដឹងចំពោះហេតុទាំងពីរប្រភេទនេះទើបមានសេចក្តីសុខនិងជាហេតុនាំមានសេចក្តីទុក្ខលំបាក
។
២តណា្ហគឺសេចក្តីប្រាថ្នាទៅក្នុងវត្ថុដែលជាហេតុនាំឲ្យកើតទុក្ខ
និងវត្ថុតជាហេតុនាំឲ្យសេចក្តីសុខ។
មនុស្សត្រូវប្រព្រឹត្តក្នុងកម្ម
ហើយវៀរចាកតកម្មអាក្រក់ ។
៣ឧបាទានគឺសេចក្តីប្រកាន់ជាប់ចិត្តទៅនឹងហេតុនាំឲ្យមានសេចក្តីសុខនិងទុក្ខ
។ ការពេញចិត្តិក្នុងកម្មល្អ ឬវត្ថុដែលល្អនាំឲ្យមានសេចក្តីសុខការជាប់ចិត្តក្នុងកម្មអាក្រក់នាំឲ្យមានសេចក្តីទុក្ខ។
អត្ថន័យនេះកម្មនិងកិលេសផលជាហេតុចំណែកវិបាកជាផល ។ ហេតុជាបច្ច័យឲ្យកើតផលហើយជាបច្ច័យឲ្យកើតហេតុដូច្នេះយើងបាន(
ហេតុ និងផល)។
ការរួបរួមបដិច្ចសមុប្បាទដោយន័យ
៣យ៉ាង
ដើម្បីសម្រួលការកំណត់នៅការកើតឡើងរបស់បាតុភូត
(phenomenas ) ជាកម្មផលនៃកម្ម និងកិលេសដែលមានជាតិ ប្ញសារជាតិខុសគ្នាតែអាចហេតុ(Causes)
ឲ្យដល់គ្នានឹងគ្នាបាន ។ សេចក្តីនេះមានន័យថា ការកំណត់ ប្ញបញ្ញត្តិច្បាប់ក៏ត្រូវតែដឹងឲ្យច្បាស់ដូចពោល
មកនៅអ្វីជាកម្ម
អ្វីជាផលនៃកម្មហើយអ្វីដែលជាកិលេស ។ តាមសេចក្តីនមានមកនៅក្នុងបដិច្ចសមុ
ប្បាទធម៌នៃព្រះពុទ្ធសាសនា
វាមានលក្ខណះស្របទៅនឹងទស្សនះច្បាប់នៃលោកខាងលិចដែលពោលថាការ
បញ្ញត្តិច្បាប់ត្រូវតែស្របទៅនឹងដំណើរហតុនិងផលរបស់ចក្រវាឡ ។
៤ អរិយសច្ចធម៌
ដំណើរនៃហេតុដែលនាំឲ្យកើតឡើងនូវទុក្ខហើយនឹងការបពា្ចប់ទៅនៃទុក្ខនេះ
តាមរយះអរិយសច្ចធម៌
បដិច្ចសមុប្បាទធម៌ មានលក្ខណះបច្ចេកទេស នឹងអរិយសច្ចធម៌៤
។
ដូច្នះជាគោលសំខាន់ទស្សនវិជ្ជាតំណាងឲ្យទស្សន
ឬ ទ្រឹស្តីដែលបានឲ្យនៅក្នុងបដិច្ចសមុប្បាធម៌។
អរិយសច្ចធម៌ ៤គឺ
១
ទុក្ខ អរិយសច្ច អរិយសច្ចជាកងនៃសេចក្តីទុក្ខ។
២
ទុក្ខសមុទយ អរិយសច្ច
អរិយសច្ចជាហេតុនាំឲ្យកើតឡើងនូវសេចក្តីទុក្ខ។
៣
ទុក្ខនិរោធ អរិយសច្ច
អរិយសច្ចដែលនាំឲ្យមានការរលត់វិញនៃសេចក្តី
៤ ទុក្ខនិរោធ គាមិនីបដិបទា អរិយសច្ចដែលជាផ្លូវបដិបត្តិ
ទៅកាន់ទីរំលត់នៃសេចក្តីទុក្ខ។
ទុក្ខសមុទយអរិយសច្ច
គឺជាហេតុនៃទុក្ខនោះគឺតណ្ហា តណ្ហាចែកចេញជា៣ប្រេភទគឺះ
១ កាមតណ្ហា
គឺសេចក្តីបា្រថ្នាក្នុងកាមទាំងឡាយ១។
២ ភវតណ្ហា
គឺសេចក្តីបា្រថ្នាក្នុងភព១។
៣ វិភវតណ្ហា
គឹការយល់ឃើញថាស្លាប់ទៅគឺសូន្យមិនកើតទៀត១។
ចំណែក និរោធអរិយសច្ចគឺជាអរិយសច្ចដែលរំលត់ទៅនៃទុក្ខ ឬហៅថា ព្រះនិព្វាន។
អរិយសច្ច៤គឺទុក្ខនិរោធគាមិនីបដិបទាអរិយសច្ច ឬហៅថា
មជ្ឈិមាបដិបទា
មានន័យថាកណ្តាល
ដោយចៀសវាងនូងផ្លូវខុសពីរយ៉ាងគឺះ
១ អត្តកិលមថានុយោគ
២ កាមសុខល្លិកានុយោគ ។
ផ្លូវកណ្តាលគឺមានអង្គ៨ ហៅថា អដ្ឋង្គិកមគ្គគឺ
១ សម្មាទិដ្ឋិ បា្រជ្ញាយល់ឃើញត្រូវ
២ សម្មាសង្កប្បោ សេចក្តីត្រិះរិះត្រូវ
៣ សម្មាវាចា សំដីត្រូវ
៤ សម្មាកម្មន្តោ ការរងារត្រូវ
៥ សម្មាអាជីវោ ការចិពឹាមជីវិតត្រូវ
៦ សម្មវាយាមោ ការព្យាយាមត្រូវ
៧ សម្មាសតិ
ការរឭកត្រូវ
៨ សម្មាសមាធិ ការតម្តល់ចិត្តឲ្យនឹងត្រូវ។
ដូច្នេះហើយទ្រឹស្តីនេះ
គឺចាត់ថាជាមូលដ្ឋានដ៏សំខាន់នៃពាក្យប្រៀនប្រដៅរបស់ព្រះពុទ្ធ ទស្សនវិជ្ជា
នៃសេចក្តីទុក្ខនោះគឺដោយសារហេតុ
និងបច្ច័យវាបពា្ចប់ទៅ គឺជាការបពា្ចប់ទៅនៃ ហេតុ និងបច្ច័យដែរ ។ ព្រះធម៌នេះក៏បង្ហាញនូវផ្លូវ ឬ
ការបតិបត្តិដឹកនាំឆ្ពាះកាន់ការបពា្ចប់នៃទុក្ខនេះផងដែរ ។
ចំណែកបដិច្ចសមុប្បាទធម៌ និយាយនៅក្នុងលក្ខណបព្ច្រាស់ គឺបានពន្យយល់នូវចំណុចនេះដែរ។
ឯកសារយោង
សាស្រ្តាចារ្យៈ សួន ឱសថ(ទស្សនវិជ្ជាច្បាប់,បោះពុម្ពលើកទី១,ទំព័រ១៧៩,ឆ្នាំ ព.ស.២៥៥១.គ.ស.២០០៧)
0 comments:
Post a Comment